ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
تو جلسه معارفه با معلمین ، معلم عربی که طفلک جوون به ظاهر خجالتی بود که اول تا آخر به کف دستش و انگشتهاش نگاه میکرد گفت: متاسفانه بچه ها به خاطر شرایط ِجامعه، میگن ما عربی رو دوست نداریم ،حالا من تمام سعیم رو میکنم که بدون جهت گیری علاقمند بشن و ....
حقیقتش آستین کتش اونقدر تنگ و لوله تفنگی بود که برام سئوال شده بود که آیا از ازل به تنش دوختن و اینکه چطوری تونسته بپوشه ، در نتیجه حواسم از بقیه صحبتهاش پرت شد
فقط به این فکر کردم بچه های الان چه جسارتی دارند که به معلم میگن ما این درس رو دوست نداریم !
توی دانشگاه ،درس روخوانی قرآن داشتیم ،نمیدونم جز دروس عمومی همه دانشگاهها بوده یا نه؟ استاد یه دختر خانم جوون بود که بهمون خیللللی ایراد می گرفت ، که طا رو این طور ادا کنید ، صاد رو اونطور ادا کنید ، بعد فکر کنید عین رو از ته حلقش میگفت و خیلی راحت هم ادا می کرد ، من میخواستم مثل اون بخونم باید دستم رو میذاشتم رو گلوم و با فشار بیرونی روی گلوم میتونستم اون طوری ادا کنم ،انگاری که دارم خودمو خفه میکنم:| ، تا یه بار نمیدونم چی شد، گفت که متولد عراقه! کلاس رفت روی هوا ، یکی از بچه ها گفت: شما خودتون عربید که میتونید این حروف رو اینطور ادا کنید ما مدل حرف زدنمون با هم فرق میکنه و شما سختگیری میکنید و .... ،خلاصه قانع شد و از جلسه بعد دیگه اون طوری اصرار نمی کرد، اما من فهمیدم که عربها با گفتن هر حرف از یه قسمت دهن ، کاملا تشخیص میدن که اون چطوری باید نوشته بشه ، فرض کنید《 ت 》 رو مثل ما عادی تلفظ میکنند ، ولی《 طا 》رو نوک زبون رو میارن پشت دو تا دندون جلویی و با فشار به اون میگن ، صداش بین( د و ت ) تلفظ میشه !( دارید امتحان می کنید؟ ).
وقتی راد کلاس اول بود و بهش دیکته میگفتم، فهمیدم بچه هامون طفلکها چقدر سخت باید یاد بگیرن که کدوم ت/ط ، کدوم س/ص/ث رو بنویسن ، حتی وقتی میگیم مثلا عادل بچه ها عین رو نمیشنون در واقع ما میگیم آدل!
الان که از سالهای آموزش فاصله گرفتم و اجباری نیست ، میبینم اتفاقا زبان قشنگیه و خیلی توش ایجاز هست ، شاید اگر همه چیز با هم توی این مملکت قاتی نبود ، آدمها خودشون وسوسه میشدن که یاد بگیرنش.
پ.ن: دو تا کامنت خیلی خوب گرفتم از کسایی که میدونم خط فکریمون مطلقا شبیه به هم نیست ( یکی وبلاگ داره و دیگری نه) نمیخوام توی ذوقتون بخوره از الان بدونید و با علم بر اینکه من مثل شما فکر نمی کنم منو بخونید!
سلام.راستش منم اصلا از زبان عربی خوشمنمیاد.علاوه بر شرایط موجود که قطعا موثر بوده تو این حس منفی، سه چهار سال دبیرستان یه معلم داشتیم که به هیچ عنوان رابطه خوبی با بچه ها نداشت.میومد درسشو میداد و میرفت اصلا براش مهم نبود کسی فهمید یا نه.و من آخرین سال در شرف تجدید بودم و مجبور شدم با رشته ریاضی فیزیک برم کلاس تقویتی عربی که فقط نمره قبولی بگیرم.
الانم فکر کردن بهش زجر آوره.
سلام ، اگه بخوام به معلمها فکر کنم که چون پایه دروس توی راهنمایی بوده از هر چی علم و زبان و هنر و ورزشه باید بدم بیاد
البته خداییش معلم عربی ما سال دوم دبیرستان عالی بود ولی به هر جهت این عواملی که گفتید تاثیرگذار بوده دیگه . 

سلام
مسئله جدیدى نیست 
یادم باشه بنویسم از کارى که در حق استکان و دوستاش انجام دادن ، به ظاهر مهم نبود اما واقعا تاثیر داشت
من بودم به اقاى معلم مى گفتم از قبل کسی دوست نداشت عربی
این نوشته شما من و یاد معلم کلاس اول پسرم انداخت
سلام عزیزم، راست میگیا قبلا هم کسی دوست نداشت ، ولی جرات هم نداشتیم بگیم ،شاید به چشم نمیومد.الان برام سئوال شد چی شد خودش رفته عربی خونده
مشتاقم تجربه ات رو بخونم


سلام
یاد دخترعموی گرامی افتادم که هربار توی املاهاش کبریت را مینوشت کبرید!